BILDBOKEN

Alla kan öva upp sin förmåga att skapa, rita, måla och vara kreativ. I denna kurs kommer du att få ta del av ”teckningens grunder”, där du får testa olika tekniker och knep att ta till när man skapar bilder. Vi kommer att samla alla övningar i en bok – din egen lärobok i bild. Vill du bli riktigt duktig bör du nog öva hemma också – då räcker det oftast inte att bara rita på bildlektionerna.

UPPGIFTEN

  • Planering Här kan du läsa om uppgiften, vad du skall lära dig och vad som blir bedömt.

FRAMSIDAN

Vi börjar med att tillverka framsidan och själva boken. Detta skall blir din lärobok i bild när vi är klara med kursen, så tänk på att vara noggrann under arbetets gång. Du väljer själv i vilken teknik du vill arbeta. Titeln på boken skall vara ”Bildbok” eller ”Bildboken”. Ditt eget namn skall också finnas med på framsidan (författaren). Det skall finnas någon koppling till ämnet så att man förstår att det är en bok om bild och bildskapande, men för övrigt är det fritt fram att formge framsidan som man själv vill.

Innan du börjar med framsidan skall du titta på filmen om grunderna i grafisk design. Alla webbsidor, böcker, affischer och tidningar är designade av någon, och det är ett yrke som man kan studera till på olika utbildningar, t.ex Malmö Högskola

Exempel på framsidor i olika tekniker:

När är färdig med framsidan tillverkar du själva boken:

gör en bokJPG

Klistra på din framsida på din bok. Tänk på att klistra på den på rätt håll, så att du inte klistrar den på baksidan av boken av misstag. 

INLEDNING OCH INNEHÅLL

Läs igenom Inledning  och Innehållsförteckning .  Illustrera texten på ett kul och personligt sätt. Välj lämpliga illustrationer som hänger ihop med texten. Inledningen skall sitta på vänster sida på första uppslaget och innehållsförteckningen på höger sida. 

TECKNINGENS GRUNDER

Kapitel 1

ÖVA ATT SE

Teckna av din hand utan att titta på pappret. Teckna av en bild upp och ned.

Teckna av leksaker i korta pass. 5 minuter per leksak.

Teckningens grunder jpg

Öva att se genom att teckna av.

Kapitel 2

LÄR KÄNNA PENNAN

Testa olika grafitpennor (2H, 2B och 8B) och skapa ett eget symmetriskt mönster med olika valörer.

Kapitel 3

SKAPA DJUP

Vi går igenom tre knep för att skapa djup i bilder: överskärningar, skuggor och perspektiv.

Kapitel 4

FÄRGLÄRA

Skärmavbild 2020-02-12 kl. 15.39.28

Vi går igenom grunderna i färglära och börjar med att kika på vad färg är och hur det kommer sig att vi kan se färg.

BILDSPEL OM FÄRG:

FÄRGCIRKEL: Måla en färgcirkel som innehåller färgerna GUL, gulorange, ORANGE, orangeröd, RÖD, rödlila, LILA, blålila BLÅ, blågrön, GRÖN, gulgrön.

Skärmavbild 2020-02-27 kl. 21.07.53

Färgcirkel

KOMPLEMENTFÄRGER: Måla en frukt i valfri färg och använd fruktens komplementfärg som bakgrund.

VALÖRNYCKEL MED SVART OCH VITT: Välj en kulör (färg) och blanda med vitt. Försök få så många olika valörer som möjligt. Gör samma sak med svart.

Valörnyckel jpg

SKAPA DJUP MED FÄRG: Måla en kub och försök få den att se 3-dimensionell ut med hjälp av skugga, eller måla ett landskap med s.k luftperspektiv. Placera ett träd i förgrunden för att skapa större känsla av djup.

FÄRGKOMPOSITION: Måla en fri komposition med hjälp av svarta konturer och färgfördrivningar.

IMG_1293 14-21-22

Färgkomposition