åk 4

I årskurs fyra fokuserar vi på att prova olika material och arbetssätt inom bildområdet. Vi övar också på att hålla fokus och vara noggranna, då dessa förmågor är bra att ha när man jobbar med bilder. Dessutom övar vi på att följa instruktioner – något som krävs för att nå nya mål. Jämför dig inte med andra när du ritar – men inspireras gärna.  För att bli riktigt duktig i bild måste man öva – precis som i andra ämnen. Ju mer du ritar och skapar, desto lättare går det.

UPPGIFTER

  • Uppvärmning efter sommaren: vi ritar ”doodles” på tema fest och skapar godsaker till vårt festbord.
  • Vimplar:  Vi övar på att klippa och klistra, och tillverkar härliga vimplar till klassrummet.
  • Mapp med mönster: Vi ritar våra namn och skapar mönster, samtidigt som vi lär oss hur akvarellpennor/akvarellfärg och svart tuschpenna kan kombineras för att skapa effekt.
  • Öga med pastellkrita:Vi studerar hur ögat ser ut med hjälp av pastellkritor. 
  • Tablettasken: Vi gör små tablettaskar och hittar på egna namn och smaksättning. I denna övning använder vi färgpennor och tuschpennor.
  • Fåglar i papier maché.Vi tittar närmare på småfåglar och studerar hur de ser ut, innan vi gör små skulpturer av dem i ståltråd och papier maché.
  • ”Filmtime” Vi skapar enkla ”stop motions” med hjälp av våra fåglar och våra iPads. 

PLANERING OCH BETYG

Vi kommer inte att hinna göra alla övningar på en termin utan väljer ut de som passar gruppen och tiden vi har till förfogande. I åk fyra övar vi som tidigare nämnts på olika tekniker, på att hålla fokus och på att följa  instruktioner.  Eleverna får ingen individuell återkoppling i form av ”betyg” i åk 4 och 5. Däremot kan det hända att en elev behöver bli mer aktiv – om man inte arbetar lär man sig inte heller nya saker. Om en elev inte arbetar kan det finnas risk att eleven inte når betygskriterierna för åk 6 längre fram.