Förpackningsdesign

Chokladdryck Förpackningar av alla de slag omger oss i vardagen. De bara finns där  – och vi köper och använder dem utan att egentligen fundera mer på det hela än om varan är god eller hur mycket den kostar. Eller? Påverkar förpackningens utseende oss mer än vi tror? Hur styr den vårt val när vi står i butiken?

I denna uppgift skall du få undersöka förpackningar lite närmare. Det är ingen slump att förpackningar ser ut som de gör – bakom varje produkt ligger både mycket tid, kraft och pengar för att få den att se ut precis så som den gör när vi köper den i affären. Arbetet börjar på reklambyrån, dit kunden vänder sig för att få hjälp. Vi skall därför börja med att besöka en reklambyrå och träffa några som jobbar där. Och det är inte vilken byrå som helst – minsann!

⇒Planering och arbetsbeskrivning: Förpackningsdesign. Här kan du läsa om vad du skall göra.

⇒Förpackningsdesign – diskussionsfrågor Här hittar du frågorna och förpackningarna du skall undersöka.

⇒Mall – ask Här hittar du en mall du kan använda.

Exempel på hur det kan se ut när förpackningen är klar och förminskad:

Detta bildspel kräver JavaScript.

Bra att ha i bakhuvudet när du jobbar:

Läs artiklar om förpackningens betydelse. Du hittar dem under rubriken  ”GRAFISK FORMGIVNING”.

Läs Artikel om återvinning och se några symboler för miljömärkning.