Reklamanalys

Bilder kan delas in i olika bildkategorier (bildgrupper). Reklambilder är en bildkategori som vi ser mycket av i samhället. Dessa bilder vill påverka oss att köpa saker eller tjänster, vare sig vi behöver dem eller inte. Vi skall här titta närmare på reklambilder med människor på för att undersöka hur reklambranschen framställer kvinnor och män. Genom att undersöka reklamens dolda budskap kan man lära sig att bli mer kritisk till vad man ser. 

UPPGIFTEN

PHOTOSHOP

Här ser du exempel på hur bilder manipuleras för att uppnå ett ideal som inte finns:

 

PÅVERKAN

Här undersöker en amerikansk journalist reklam och hur den påverkar unga kvinnor (och män):

 

KÖNSROLLER

Hur skulle det sett ut om vi ”vände på steken”. Studenter i Canada har gjort en tankvärd film:

 

Här visar ”feministfrequency” hur stereotypa könsroller dyker upp i LEGO :

 

I denna video får vi se hur könsstereotypa många spel är: 

 

LAGAR

Läs om hur Sexistisk reklam blev fälld i domstol och titta på bilden på följande blogg:http://hanapee.com/blog/2013/08/09/na-du/