Bildanalys

Bilder kan delas in i olika bildkategorier (bildgrupper). Reklambilder är en bildkategori som vi ser mycket av i samhället. Dessa bilder vill påverka oss att köpa saker eller tjänster, vare sig vi behöver dem eller inte. Vi skall här titta närmare på reklambilder med människor på, för att undersöka hur reklambranschen framställer kvinnor och män. Genom att undersöka reklamens dolda budskap kan man lära sig att bli mer kritisk till vad man ser. 

UPPGIFTEN 

Tips vad du kan tänka på när du gör en bildanalys

PHOTOSHOP

Här ser du exempel på hur bilder manipuleras för att uppnå ett ideal som inte finns:

PÅVERKAN

Här undersöker en amerikansk journalist reklam och hur den påverkar unga kvinnor (och män):

KÖNSROLLER

Hur skulle det sett ut om vi ”vände på steken”. Studenter i Canada har gjort ett bildspel på temat:

Exempel på sexistisk design – hämtat från Twitter.

Sexistisk syn på kvinnor i design

Här visar ”feministfrequency” hur stereotypa könsroller dyker upp i LEGO :

I denna video får vi se hur könsstereotypa många spel är: 

LAGAR

Läs om hur Sexistisk reklam blev fälld i domstol.

Här kan du anmäla reklam som du tycker är kränkande.

IMG_5716

En kommentar till Bildanalys

  1. Pingback: Reklambilder - mariasbildlektioner.weebly.com - Logga In

Kommentarer är stängda.