SYFTE
Huvudsyftet med Bildoformsidan är att smidigt nå ut till alla elever, kollegor och andra intresserade. Ett annat syfte är att fånga ämnets karaktär och innehåll, något som jag som bildlärare tidigare tyckt ha varit svårt, då ämnet är stort och lektionstiden kort.
PEDAGOGIKEN
I arbetet med att fånga bildämnets karaktär, och presentera stoffet för eleverna, har jag grundligt tvingats tänka igenom vad bildämnets uppdrag och kärna är. Jag har försök att skapa en tydlig struktur i menyn och har anpassat innehållet efter Lgr 22. Uppgifterna är också anpassade för att fungera i helklass – i mitt fall runt 30 elever. Övningar som kräver mindre gruppstorlekar har under årens lopp fått stryka på foten, t.ex en del 3-dimensionella övningar. Tidskrävande skriftliga övningar har också fått utgå. Dessa finns dock kvar under ”Övningar som inte används just nu” i menyn. Genom att länka filmklipp kan jag hålla sidan aktuell och enkelt presentera inspirerande material för eleverna.
UPPHOVSRÄTT
Alla uppgifter är mina egna och de flesta foton är tagna av mig. Givetvis är illustrationerna också mina, mina barns eller elevernas. I de fall jag har lånat bilder är det enbart för pedagogiska syften.
